John Guthed Photography
JOHN GUTHED PHOTOGRAPHY

Blog

INSTAGEDDON!

Det är rätt fascinerande att följa de senaste veckornas utveckling kring Instagram. Främst för hur mycket tjänsten tillskrivs samhällsekonomin, men kanske mest för aningslösheten hos användarna. 

Instagram startade 2010.  Dag ett hade de en bra bit över 20.000 anslutna användare, mest yngre tjejer, sedan dess har de tjänat som någon sorts fyrbåk för vad som kan klassas som en framgångsrik aktör i sociala medier. Sådär tuffade det på i några år, medan tjänsten dammsög internet på användare. Och det gjorde de bra. Folk gillade sitt Instagram, där de ostört kunde publicera bilder och små videos och dela dem med allt och alla. Och allt presenterades i den ordning det postats.  Fan, efter några år kunde du till och med skicka upp bilder i porträttformat! All good in the hood. Men visst var det jobbigt att du inte kunde länka utanför Instagram?

Det fanns och finns en poäng med det. 

Ett tag var Instagram närmast ett självspelande piano för de som varit tidigt ute.  Svenske Christoffer Collin, känd som @wisslaren på Instagram,  tillhör en av dem och som kunnat leva rätt gott på att åka jorden runt och ta fantastiska bilder och posta dem på Insta. Varför? För att hans bilder genererade likes och på så sätt exponerades på Instagrams epicentrum, fliken med förstoringsglaset, varpå de genererade fler likes och liksom gödde sig själva. Välförtjänt, bör sägas, eftersom Collin är en begåvad fotograf. Och sådär rullade det på. Vi postade på med selfies och vad vi åt till lunch, trôck våra likes och tänkte inte mer på det. 

Men bakom kulisserna pyrde det. 

Så, för några år sedan, hösten 2015, några år efter att Facebook köpt tjänsten, släpptes möjligheten att annonsera på Instagram. Efter det, möjligheten att regga ett företagskonto. Sen, möjligheten att skifta mellan upp till fem konton i appen. Sen, en varning om att de infört en algoritm som skulle visa ”vad som var mest intressant” för dig. Sen kom reklamen. Till sist, en uppmaning att märka upp allt material som var reklam, som, well, reklam. 

Det är kanske här som en tycker att folk borde börjat fundera. Inte minst på det där om att "visa vad som är mest intressant för dig" är bullshit, eftersom det inte finns ett AI i världen som kan bestämma bättre än mig vad jag är intresserad av.  

Hursomhelst, folk freakade och under några veckor fylldes Instagram av poster där man uppmanades klicka i att man visst ville se den och dens innehåll i sitt flöde. Och folk klickade. Vi har ju trots allt en tendens att göra som vi blir tillsagda. Och inget hände.

Sen, får något halvår sedan, kom uppmaningarna till alla med ett företagskonto - jag har ett för min fotobusiness, kolla gärna @johnguthedphotography - att ”det här inlägget går 95% bättre än de andra, varför inte lägga 15 dollar på att marknadsföra det?”.  

Ser ni vart det här är på väg?

Nu pratas det alltså om ”instageddon” och ”Shadowbans”. Alltså att tjänsten som vi känner den skulle ha havererat och den genanta självinsikten att inte alla är superintresserade av vad du nyss publicerade. Bullshit, det med. 

Men, tänker du, varför hände det här? Enkelt.

Instagram - Facebook - vill tjäna pengar. Vilket ju inte är orimligt. Orimligt är dock folks upprördhet över att deras flöde inte är fritt att göra vad de vill med längre. Se på det såhär - Instagram har bara börjat kapitalisera på sju års investeringar i sina användare, de senaste åren genom att kategorisera de användargenererade posterna för att göra deras innehåll till något som håller oss kvar mellan de sponsrade ditona. Eller trodde ni verkligen att Instagram var till för er, och inte tvärtom?  

Så vad gör vi nu?

Vad vi alltid gjort. Står ut, tills nästa fyrbåk dyker upp och lurar in oss i deras nätverk efter exakt samma modell; investera i användarna först, kapitalisera på dem sedan.

Själv har jag flyttat fokus till EyeEm där jag har betydligt fler följare än på Instagram, närmare 17.000, varav alla är mer eller mindre intresserade av fotografi. Inte av vad jag åt till lunch, eller vilken "finaste vännen" jag åt den med.