JOHN GUTHED PHOTOGRAPHY

Blog

Ta bilder, inte foton

Jag jobbar dels som föreläsare, dels som fotograf. Yrken som har det gemensamt att de handlar om att berätta. Och eftersom att berätta är det enda jag egentligen kan, finns det en poäng i att blanda de två. 

Här kommer alltså en samling svar som jag brukar ge när folk frågar mig hur de kan bli bättre fotografer. Det är inte så komplicerat.

Först och främst:

Den bästa kameran är den du har med dig 
Det här har jag inte kommit på själv, men det är vad jag brukar svara när folk frågar vilken den bästa kameran är. Att det är den du har med dig. Sen gapskrattar jag, skakar på huvudet och förklarar stilla att näe, det inte är sant. Den bästa kameran du har är antagligen den som ligger hemma, i en byrålåda, som du tar upp när det vankas studentbjudning, födelsedag eller avslutning på dagis. 

Sluta med det.

Låt din bästa kamera ligga framme
Gärna någonstans centralt där du kan nå den snabbt och lätt och hela tiden. På så vis blir den bästa kameran du har med dig, de facto den bästa kameran du har med dig. Och se till ta med den. En sväng till din lokala ICA med ungarna en fin sommarkväll kommer ge fler, mer spontana och framförallt roligare bilder på mindre stressade ungar än en där du kommenderar upp dem på rad och tvingar dem att le på farfars sjuttioårsdag. Dessutom vänjer de sig vid kameran, vilket är bra när tillfället ovan faktiskt kommer. Till sist är ljuset alltid bättre på kvällen än mitt på dagen, men vi kommer till det. 

Lämna Autoläget
Vad du än gör, sätt inte den bästa kamera du har med dig i Autoläge. Mest sannolikt kommer det vara skumt och dåligt ljus, autoläget fega ut och vilja dra igång blixten och där står du med bilder du inte är särskilt nöjd med, med utfrätta ansikten,  röda ögon, mörka bakgrunder och ingen som helst mening, tanke eller budskap. De är bara foton, inte bilder.  

Sätt istället din bästa kamera i läget P. 

P betyder program och det gör att kameran gör samma sak som i Auto, fast utan blixt. Inbyggda blixtar har stjälpt fler bilder än de hjälpt. När du börjar bli varm i kläderna kan du avancera till lägena S och A, som står för Shutter och Aperture, vilket enklast översätts Slutare och Bländare. Alltså hur mycket ljus (A) som släpps in i kameran och hur länge (S).

Med kameran i det ena eller det andra läget, anpassar sig S efter A (och tvärtom) och du kan leka med att aningen släppa in mycket ljus eller lite, eller kort eller länge. För det är i slutändan alltid ljuset som gör bilden. Alltid. Är du fortfarande road av att fota vid det här laget, gå över till läget M, för manuella inställningar, och bered dig på att börja som igen. Men du kommer aldrig lämna det, eftersom det ger dig full kontroll och full kontroll är vad du letar efter.

Så. Vad gör du om du glömmer den bästa kameran och måste lita på den som ALLTID är med, den i mobilen? 

Det här. 

Gå alldeles för nära
Zooma med fötterna. Inte med fingrarna, annat än i absoluta nödlägen. Inte bara blir bilden pixlig och aningen oskarp när du zoomar digitalt, bilden blir heller inte särskilt spännande. Vi människor gillar ansikten och ögon, ju närmare dem du kommer, desto bättre. Eller var sjukt långt bort om vyn tillåter det. Kanske om vyn är en solnedgång på Santorini och du är där med dina föräldrar och de håller sådär fint om varandra. Då kan du backa. Annars - gå närmre. 

Gå ner på knä om du fotar barn 
Det finns redan tillräckligt många bilder på barn snett uppifrån, där en förvånad unge tittar upp. Det är så vi ser dem hela tiden. Världen behöver inte den vinkeln. Gå istället ner på deras nivå.  Eller ännu hellre, skicka upp dem högre än vad du är. På ett tak på en lekstuga, på en klätterställning, på en gungbräda. Byt vinkel, eller ta dig ner på deras. Bara inte ovanifrån.

Jobba med solen, inte mot den 
Det är den som står för ljuset, remember? Och ju lägre på himlen den står, desto bättre bilder får du. Är klockan high noon på stranden blir bilden i minnet bättre än den på skärmen, eftersom det helt enkelt är för ljust ute för din mobilkamera. Sad! Dessutom kommer ljuset rakt uppifrån, vilket ger trista skuggor under ögonen. MÅSTE du bara ta bild just då, ställ personen under ett träd, eller kanske i en port. Någonstans mellan total skugga och ljus. Lövverket eller porten kommer helt enkelt ge ett snällare ljus än den nakna solen. Det är fortfarande ljust, men inte för ljust. Lagom ljust! 

Använd solglasögonen
Är det ljust och soligt ute, sätt dina solglasögon framför mobilkameran. På samma sätt som de hjälper dina ögon att se bättre genom att sila ljuset, hjälper de kameran ta bättre bilder genom att dämpa det. Himlen blir blåare, blänket mindre blänkigt, svart blir svartare. Men räkna med smart asskommentarer. 

Separera varmt och kallt ljus
En ständig källa till problem är när ljus från en lampa möter naturligt ljus. Ibland är det ena varmare än det andra, men det finns ingen kamera i världen som kan kombinera de två till en vettig helhet. Det kan bara din hjärna, när den är mitt i det. Välj istället en av dem, gärna det senare. Dra med den du vill fota till ett fönster. Ställ dem så det faller på ena sidan av ansiktet. På så vis får du ett enda ljus, ett naturligt ljus, och bilden blir, well, bättre. 

Alla har något som är fint 
Det här mycket abstrakt, men samtidigt en av få absoluta sanningar i livet; alla har något som är vackert. Det kan vara ögonen, ett snett leende, tänderna, käklinjen, håret eller rynkor runt ögonen. Alla har något. Något som är dem och som du kan jobba med. Ta en sekund och leta reda på det. Bestäm dig för att fånga det och du är halvvägs till ett bra porträtt. Hur får du fram det? Skoja. Dra ett dumt skämt. Avväpna. 

Bäst av allt? Ljug! 

Jag har tagit några av mina absolut bästa porträtt när jag förklarat att jag bara skall ”testa ljuset”. Lögn, det har jag redan gjort. Men det betyder att den på andra sidan i nio fall av tio inte har hunnit hetsa upp sig och spänna sig än. Och en avslappnad bild är vad alla vill ha.

Tips om du inte får folk att slappna av: be dem kisa lite med ögonen. Lite. Inte knipa ihop. Kisa. Tro det eller ej, men det får dem att se lite, lite coolare. Works for me.

Varför? 

För när folk fejkar ett leende spärrar de upp ögonen. När vi skrattar på riktigt blundrar vi, när vi ler kisar vi. Det är så musklerna i ansiktet jobbar. 

Photoshoppa
Alla styra upp en bild är lika viktigt som att ta den. Ibland blir det mycket jobb, ibland blir det mindre. Men det är lika mycket fotograferande som att ta själva bilden. Grejen är att ju mer du gjort rätt när du tar den - genomtänkta manuella inställningar i din bästa kamera, smart placering av din mobil - desto mindre behöver du jobba efteråt. Vad du än gör, använd inte filtren i Instagram, Snapchat eller Facebook. De är överarbetade och alla ser att du filtrerat skiten ur bilden. Om du tänker ”screw that. Jag filtrerar!” - gör dig själv tjänst och klicka en gång på filterikonen och dra ner effekten av det.

Men.

Satsa istället på en eller två bra redigeringsappar. Det finns tusentals därute och jag har testat många av dem. De enda jag kan rekommendera är Adobes Lightroom (Android/iOS), Darkroom (iOS) eller Snapseed (Android/iOS). 

Börja med antingen Snapseed eller Darkroom. De är enkla att förstå, intuitiva och kostar ingenting. Dessutom kommer de med en serie förinställningar som är betydligt mer diskreta än vad Insta, Snap eller FB någonsin kommer erbjuda. Och med en bild med rätt inställningar, rätt ljus och ett avslappnat objekt räcker små justeringar långt.

Vill du fortfarande använda filter, ladda hem VSCO (Android/iOS) till telefonen. Men mer behöver du faktiskt inte. Jo! Kanske kan du vara intresserad av Mextures (iOS) också. Där finns en serie genomarbetade lösningar som kan komma till sin rätt om bilden tillåter det.  Jag tycker de fungerar riktigt bra om du fångar ett landskap, en vy från en skyskrapa eller något stortslaget. Men det är i ärlighetens namn överkurs. Men överkurs är å andra sidan det som är roligast i livet. 

John GuthedComment