John Guthed Photography
JOHN GUTHED PHOTOGRAPHY

Blog

30 miljoner på 24 sekunder

Det här är webbläsaren Brave och för de flesta av er kommer den inte betyda någonting alls. Men för mig, som i princip lever för nya tjänster och som faktiskt uppskattar uppdateringar till de jag använder är den vansinnigt spännande. Snart kommer den vara det för dig med. 

Brave är en webbläsare som bygger på digitaliseringens grundprinciper - öppen kod, kryptobetalningar, ingen reklam och viktigast av allt - snabba laddningstider, tillsammans med antagandet att de gör livet enklare får användaren. Relevans, således. 

Men den plockar också viktiga poänger i ett affärslandskap som i grunden håller på att förändras. Brave bygger nämligen på idéen om att vända sig till de som fattar vad den är och inte enligt gängse metod - att flöda alla omkring dig med info om din produkt och tjänst och trötta ut dem, snarare än övertyga dem. Och de är rätt många, samtidigt som bitcointanken håller på att slå rot och kursen blomstrar. I sin Initial Coin Offering - enkelt uttryckt en möjlighet alla med bitcoins att investera i idéen - drog gänget bakom webbläsaren in motsvarande 30 miljoner dollar. På 24 sekunder. 

Så vad är Brave.? 

Brave är en webbläsare, en variant på Internet Explorer, Firefox, Safari och Google Chrome. Så vad är skillnaden? De är ju gratis, de med? 

Sant, men med en viktig skillnad. Istället för att betala med pengar, betalar du med din uppmärksamhet. Genom att de webbläsarna erbjuder möjligheter för siter att placera cookies, trackers och annonser i anslutning till sitt material och sedan ta betalt för det, betalar i slutändan du. 

Brave gör inte det.  Brave stoppar dem redan i hallen och lämnar det du vill åt orört.  Om du vill. Eller såhär; Brave ger dig möjligheten att välja, från att stoppa allt vad trackers, annonser och cookies heter, till att dela med dig av intäkterna tillbaka till siten du besöker. Your call. 
 

Istället är tanken med Brave att hantera mikrobetalningar till de siter som du besöker, och som ansluter sig till deras tjänst.  Du läser en artikel på Washington Post, Washington Post får en summa varje gång. Och, ja, den är fortfarande gratis för dig. 

Dessutom är den snygg. 

Så kommer Brave ta fart eller ens överleva? Ingen aning, men jag har testat den ett tag nu och den ÄR snabbare. Den drar mindre ström än de andra jag använt (vilket är minst sagt relevant för någon som litar mycket på datorns batteri), den spelar med mina vanligaste plugins och den verkar leverera med iallafall min Internetbank.

Men kommer tillräckligt många aktörer ansluta sig till deras betaltjänst, kommer jag ansluta mig? Där i ligger utmaningen. Men det är det som är det roliga med det här, att få testa och se. I slutändan kommer digitalisering att handla om att få användare att vilja göra något, inte att tvinga in dem i sammanhang. Och då tror jag att erbjuda en relevant väg in är en väldigt bra början. För alla med lite fantasi kan ju lista ut vad som händer när mikrobetalningar blir stora betalningar. Vilket närmare 30 miljoner dollar på 24 sekunder faktiskt är.