JOHN GUTHED PHOTOGRAPHY

Blog

HOMO FACIENS

Hösten 2001 fick jag en av två insikter jag fått i livet. Jag insåg att mobiltelefonen skulle utvecklas från något vi bara ringde och textade med till någon sorts kompanjon, en leksak eller livräddare. Jag visste inte när, eller hur, men jag fattade ATT.  

Anledningen till det stavas SVT och Voxpop. Ett program där jag jobbade då, med den unika föresatsen att visa videos, videos som tittarna sedan fick rösta på, via dator, telefon och SMS. Och som röstade. Iallafall via SMS. Det låter skrattretande idag, men 2001 hade de flesta svenskar varken tillgång till internet eller kabel-TV. 

Sug på den. 

Baserat på den insikten startade jag mitt första företag, en resa som minst sagt svävade någonstans mellan modigt och direkt korkat. De första åren spred jag mest gospeln om vad som komma skulle, drog in några kunder och väntade på att alla andra skulle fatta. Det gjorde de inte. När jag inte jobbade med det, föreläste jag på högskolor och universitet runt om i Sverige om hur man skriver för internet. Cashen skall som bekant tas. Dessutom - jag lärde mig en hel del om att ta publik under de åren. 

2005 gick jag samman med vad som idag är Mirum Stockholm, en kommunikationsbyrå med fokus på digitalt (och i viss mån fortfarande mobilt). Men sedan 2016 är jag alltså min egen.  Varför det? 

För att jag fick min andra insikt för några år sedan. 

Jag insåg att de jag gjorde TV för i början av tvåtusentalet höll på att bli vuxna. Om du var tonåring då, är du i princip vuxen idag. Och är du vuxen idag har du vuxit upp med helt andra förutsättningar än de som var vuxna när du var tonåring. Så snabbt har det gått. 

Det är om dem jag pratar idag. Hur de lever, vilka de är, hur de handlar, interagerar, raggar, kommunicerar, väljer och väljer bort. Jag kallar dem Homo Faciens. Om vi är Homo Sapiens, den tänkande människan, är de Homo Faciens, den skapande diton. Alltså, den skapande konsumenten. Och grejen är att de är många, närmare 2,8 miljoner människor bara i Sverige. Människor med inkomster, utgifter, ambitioner, karriärer, barn, semesterplaner, vardagsångest och drömmar om ny bil. Men förväntningar som är rätt annorlunda från de varje annonsör är vana vid. Och det är dem du måste nå. Hur gör du det? Well, det är ett helt annat inlägg. Men det kommer.